Hoe gaat Wajong samen met de OU?

Mijn vraag is betreffende oude en nieuwe Wajong en de OU.

De OU geeft geen studiefinanciering.

Met oude wajong behoud je wajong tijdens studie, of het nou regulier is met studiefinanciering of OU zonder studiefinanciering.

Met nieuwe wajong wordt het bij een reguliere universiteit studiefinanciering + een hoeveelheid van je wajong ter hoogte van 25% van het minimum loon behouden.

Stel je wil wat modules op de OU doen en je hebt nieuwe Wajong.
Behoud je dan je wajong volledig als je modules gaat doen op de OU, waar geen studiefinanciering is?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Wetgeving
1.2K

Antwoorden (2)

De OU is een Open Universiteit.
Je studeert schriftelijk en in je eigen tempo.
Daarom krijg je daar geen studiefinanciering voor, omdat je ondertussen gewoon je ( eventuele) werk kunt doen. De tijd dat je studeert bepaal je zelf. Wanneer je wilt, alleen in de weekenden of avonden.

Een student aan de universiteit kan niet tegelijk werken.

Studeren bij de open universiteit kan dus ook gewoon met de Wajong.

Toegevoegd na 57 seconden:
Je wordt niet gekort op de Wajonguitkering.
Erna55
8 jaar geleden
Beste Grimm,

Ontvang je een nieuwe Wajong-uitkering ( na januari 2010 ) en ga je een opleiding volgen?

De Wajong-uitkering bedraagt dan maximaal 25% van het minimumloon als:
- je recht hebt op studiefinanciering of
- je recht hebt op een tegemoetkoming scholieren of
- Je ouders nog recht hebben op kinderbijslag voor je tijdens je opleiding

Is dit niet geval?
Je valt dan niet onder de studieregeling. De hoogte van de Wajong-uitkering is dan maximaal 75% van het minimumloon.

Ga je daadwerkelijk met een opleiding beginnen?
Het is dan wel verstandig als je dit bespreekt met je arbeidsdeskundige van UWV.
Je kunt daarvoor contact opnemen met UWV, 0900-9294.

Actuele informatie over de hoogte van de Wajong-uitkering: http://bit.ly/1KLyJIm

Met vriendelijke groet,

René
UWV Webcare Team
www.uwv.nl/webcare